[ رابط المشاركـــــــــة الأصلية للبيـــــــــــان ]
[
Link Postingan Asal Bagi Bayan Ini]


الإمام ناصر محمد اليماني
Imam Nasser Mohammed Al-Yamani
13 - 04 - 1435 هـ
13 - 02 - 2014 مـ
05:20 صباحاً
_____________



الفتوى الحقّ لمن فاتته صلاة الفجر لعذرٍ..

Fatwa Yang Benar Bagi Orang Yang Terlepas Sholat Subuh Kerana Uzur..


بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسل الله أجمعين والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين، أمّا بعد..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, sholawat dan salam ke atas para Rasul Allah semuanya, beserta pengikut-pengikut mereka dengan kebaikan dan keutamaan hinggalah hari Kiamat,
amma ba'd..


فأقول لو انشغل الأطباء بعمليةٍ جراحيةٍ لمريضٍ يريدون أن ينقذوا حياته من الفجر حتى العصر فيجوز لهم أن يجمعوا بين ثلاث صلوات الفجر والظهر والعصر، أو الذي نام قبيل الفجر ولم يفِقْ إلا عند صلاة العصر فيجوز له أن يصلي الفجر مع صلاة العصر والظهر جمع تأخير كونه معذور بسبب أنه نائم ولم يفِق إلا في العصر، فهنا يجوز له أن يسبّح لربّه بإقامة صلاة الفجر حين يقوم كونه نائم مرفوع عنه القلم. وذلك تصديقاً لقول الله تعالى:
{ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (48) }
صدق الله العظيم [الطور]

Aku katakan, sekiranya para doktor sibuk dengan operasi pembedahan pesakit, yang mana mereka ini ingin menyelamatkan nyawa si pesakit dari sejak waktu Subuh hingga Asar, maka para doktor itu boleh menjama'kan antara ketiga-tiga sholat yaitu Subuh, Zuhur dan Asar.

Begitu juga dengan orang yang tertidur sebelum waktu Subuh dan tidak bangun sampai waktu Asar, maka disitu dia boleh bertasbih kepada Tuhannya dengan mendirikan Sholat Subuh ketika dia telah bangun, kerana dia tertidur dan diangkat darinya pena
(tidak dicatat amal baik dan buruknya)

Demikian ini kerana mengikuti firman Allah SWT:

Dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu ketika engkau bangun (48)
Maha Benar Allah
(At-Thur)


أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

Saudara kalian Imam Mahdi
Nasser Mohammed Al-Yamani

_______________


ملاحظة هامــــــة:

Catatan Penting:


[ لمتابعة رابط المشاركـــــــــة الأصلية للبيـــــــــــان ]

[Bagi Mengikuti Link Postingan Asal Bagi Bayan Ini]


الإمام ناصر محمد اليماني
Imam Nasser Mohammed Al-Yamani
16 - 04 - 1435 هـ
16 - 02 - 2014 مـ
04:12 صباحاً
_____________


ملاحظة هامة: إنما ذلك للذي نام طيلة هذا الوقت بغير نيّةٍ مسبقةٍ؛ بل نتيجة تعبٍ أو سهرٍ وإرهاقٍ، فلم يفق من نومه إلا في ميقات صلاة العصر وهو لم يصلي الفجر نظراً لأنه كان نائماً برغم أنه كان ينوي قبل نومه أن يصلي الفجر في ميقاته المعلوم، ولكنه لم يشعر بمرور ميقات صلاة الفجر والظهر حتى العصر، فهنا يجوز له أن يصلي ثلاثة الفروض جمعاً. وأما الذي يبيّت النيّة مسبقاً فوجب عليه التوبة والاستغفار. تصديقاً لقول الله تعالى:
{ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ (235) }
صدق الله العظيم [البقرة]

Catatan Penting: Demikian ini hanya bagi orang yang tertidur sepanjang waktu tersebut, tanpa ada niat sebelumnya; namun kerana kepenatan, berjaga malam, letih lesu yang teramat, dan dia tidak bangun dari tidurnya melainkan ketika masuk waktu Asar, sedang dia tidak sholat Subuh kerana tertidur meskipun dia berniat sebelum tidur untuk sholat Subuh pada waktunya yang sedia maklum, akan tetapi dia tidak merasakan berlalunya waktu Subuh, Zuhur sampai waktu Asar, maka dalam keadaan seperti itu dia boleh melaksanakan ketiga-tiga sholat wajib tersebut secara jama' (dilaksanakan di waktu Asar).

Adapun bagi sesiapa yang bermaksud demikian dengan niat sebelumnya (sengaja), maka wajib baginya untuk bertaubat dan beristighfar.
Benarlah firman Allah SWT:

dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaan-Nya dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyabar (235)

Maha Benar Allah
(Al-Baqarah)


وإنما الصلوات كتابٌ موقوتٌ. تصديقاً لقول الله تعالى:
{{ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا }}
صدق الله العظيم [النساء:103]

Demikian ini kerana sholat-sholat wajib itu adalah ketetapan yang telah ditentukan waktunya, seperti firman Allah SWT:

Sesungguhnya sholat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya (103)
Maha Benar Allah
(An-Nisa)


وإنما الكتاب الموقوت مثال ميقات صلاة الفجر من الإسفار إلى شروق الشمس، وصلاة الظهر والعصر جمع تقديم بمنتصف النهار في الكتاب الموقوت لصلاة الظهر، أو الكتاب الموقوت لصلاة العصر والظهر جمع تأخير في ميقات صلاة العصر، وينتهي ميقات صلاة العصر بغروب الشمس وراء الحجاب. فاتقوا الله يا أولي الألباب.

Sesungguhnya ketetapan yang telah ditetapkan waktunya itu semisal masuk waktu sholat Subuh adalah sejak Isfar (mulanya waktu Subuh) sehingga terbitnya matahari.

Sholat Zuhur dan Asar jama' taqdim pada pertengahan siang dalam waktu yang ditetapkan bagi sholat Zuhur, atau ketetapan yang telah ditentukan waktunya bagi sholat Asar dan Zuhur jama' ta'khir pada waktu sholat Asar, dan habisnya waktu Asar itu adalah pada ketika terbenamnya matahari. Maka bertakwalah wahai kaum yang memikirkan
Ya Ulul Albaab


وسلام على المرسلين، والحمد لله رب العلمين..
أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

Salam ke atas para Rasul, segala puji bagi Allah
..Tuhan Pemelihara Sekalian Alam

Saudara kalian Al-Imam Al-Mahdi
.Nasser Mohammed Al-Yamani

________________

sumber:
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=132693