الإمام ناصر محمد اليماني
02 - 10 - 1432 هـ
01 - 09 - 2011 مـ
01:55 صباحاً
ــــــــــــــــــــ



معنای بدعت چیست؟

بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جدّي محمد وآله الأطهار وجميع المؤمنين، أمّا بعد..

همانا که بدعت یعنی وارد کردن چیزی از نزد خودتان در دین خدا بدون این که خداوند در مورد حرام یا حلال بودن آن برهانی نازل کرده باشد. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلَالٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ} صدق الله العظيم [النحل:116].
{ و شما نباید از پیش خود به دروغ چیزی را حلال و چیزی را حرام گویید و به خدا نسبت دهید تا بر خدا دروغ بندید، که آنان که بر خدا دروغ بندند هرگز روی رستگاری نخواهند دید}
و مهم‌ترین موضوع نزد خداوند این است که به دوری و اجتناب از گناهان بزرگی که از آنها نهی شده‌اید پایبند و ملتزم باشید. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيماً} صدق الله العظيم [النساء:31]،
{اگر از گناهان بزرگى كه شما را از آن نهى كرده‌اند اجتناب كنيد، از ديگر گناهانتان درمى‌گذريم و شما را به مكانى نيكو درمى‌آوريم.}
آیا شادی در روز عید و پخش شیرینی بین کودکان از گناهان کبیره است! شما را چه می‌شود چگونه حکم می‌دهید؟ كساني كه به ناحق در دین خدا سخت‌گیری کرده و افراطی هستند هلاک مي شوند .
ما شادی و شادمانی در عروسی را حرام نمی‌کنیم ولی رقص زنان در مقابل مردان حرام است و هرگونه گناه؛ برهنگی و شرب خمر هم حرام است؛ از خدایی پروا کنید که از خیانت چشم‌ها و رازهای پنهان در سینه‌ها آگاه است وبه ناحق بر مردم سخت گیری نکنید.
شاید یکی از انصار سخن مرا قطع کرده و بگوید:" آیا این به معنای حلال بودن موسیقی و غناء است؟" جواب ما این است که : بستگی به کلمات شعر دارد؛ اگر حاوی کلمات عاشقانه و تغزل باشد؛باعث اندوه و یا برانگیخته شدن احساساتی می‌شود که مورد نظر شهوترانان است و تلاش می‌کنند با آنها زنان شریف را به فتنه بیندازند. اما شعرعاشقانه برای همسرانتان را نمی‌توانیم حرام کنیم؛ چون شاعراز روی محبتی حلال برای زنش شعر می‌سراید.اما اشعار فتنه آمیز باعث می‌شود کسانی که به خاطر شعرعاشقانه دنبال آنها می‌افتند گمراه و گرفتار هوی و هوس شده و به دام عشق حرام بدون ازدواج بیفتند. این حرام است چون از نقشه‌ها و گامهای شیطان است چون باعث به فتنه افتادن زن و پاسخ دادن به درخواستی می‌شود که خداوند آن را حرام کرده است! برخی از شعرها؛ سحرآمیزند و ثناگوئی و تمجید باعث فتنه زنان آوازه خوان می شود. اینان شاعرانی هستند که کسانی را که پیرو شهوتند و از آنها پیروی کنند را از راه راست گمراه می‌کنند. به حق فتوا می‌دهیم که شعر عاشقانه درباره عشق‌های حرام؛ در آیات محکم کتاب حرام شمرده شده است. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَالشُّعَرَ‌اءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴿٢٢٤﴾ أَلَمْ تَرَ‌ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ ﴿٢٢٥﴾ وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ ﴿٢٢٦﴾} صدق الله العظيم [الشعراء].
{شاعران کسانی هستند که گمراهان از آنان پیروی می‌کنند. (۲۲۴) آیا نمی‌بینی آنها در هر وادی سرگردانند؟ (۲۲۵) و سخنانی می‌گویند که (به آنها) عمل نمی‌کنند؟! (۲۲۶)}
به خدا قسم اگر تمام الحان زیبای خود را برای گفتن شعر درمورد محبت خدا ورسولش به کاربرند؛ قلبها خاشع می‌شوند و باعث سکینه و طمأنینه بیشتر قلبی می‌شود؛ مانند زمانی که به لحن و شعر "طلع البدر علينا من ثنيات الوداع" گوش می‌دهید که باعث سرور شادی در وجودتان به خاطر محبت به خدا ورسولش می‌شود. از این که قلب خود را مشغول محبت به همسران‌تان کنید بهتر است ؛ البته غزل وشعر خواندن برای همسران‌تان را بر شما حرام نمی‌کنیم ولی به شمانصیحت می‌کنیم قلب‌تان را مشغول محبت خدا ورسولش کنید. و برای اطلاع بگوییم که کسی که به زنش بیش از رسول الله محبت داشته باشد؛ از مؤمنان نیست چون راز محبت به رسول الله درشدت محبت به خداوندی است که رسول را فرستاده است . و خداوند غفور و ودود است و شما نمی‌توانید بین حب خدا و رسولش تساوی برقرار کنید و شایسته نیست چنین کنید؛ و باید یکی را از دیگری بیشتر دوست داشته باشید .
درمورد محبت به همسران‌تان هم نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید ولو این که به شدت حریص باشید ولی نمی‌توانید و یکی از آنها را بیش از دیگران دوست دارید. درمورد فرزندان‌تان هم همین طور است و نمی‌توانید از نظر محبت بین آنها با عدالت رفتار کنید.
و حال به شراغ محبت خدا ورسولش می‌آییم؛ نمی‌توانی بین محبت خدا و رسولش تساوی برقرار کنید و شایسته هم نیست چنین کنید. هرکس محمدرسول الله را بیش از خداوند دوست داشته باشد؛ به خدا شرک آورده است و جز خدا ولی و نصیری نخواهد داشت. چون خداوند برهان ایمان مؤمنان را در قلبشان نهاده و برهان این ایمان در این است که ببینند در قلبشان او را بیش از هرچیز دوست دارند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّـهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّـهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّـهِ ۗ وَلَوْ يَرَ‌ى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَ‌وْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ﴿١٦٥﴾} صدق الله العظيم [البقرة].
{ بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب می‌کنند؛ و آنها را همچون خدا دوست می‌دارند. امّا آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، شدیدتر است. و آنها که ستم کردند،هنگامی که عذاب (الهی) را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمامِ قدرت، از آنِ خداست؛ و خدا دارای مجازات شدید است}
آیا می‌دانید بیان حق فرموده خداوند تعالی: {وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبّاً لِّلّهِ}؛ چیست؟ یعنی در قلب‌شان خداوند را بیش از هر چیزی دوست دارند؛ اینان مؤمنان حقیقی هستند. برهان ایمان آنها به غیب در قلب‌های‌شان است و می‌بینند در قلب‌شان بلاترین درجه محبت و دوستی نسبت به خداوند است. همانا که عاشق همیشه درپی رضای محبوب است و اگر بداند محبوب اوحزین است و راضی نیست؛ احساس سعادت نمی‌کند و اگر بداند محبوب او سعید و مسرور است؛ از سرور او شاد می‌گردد و اگر او را خشمگین و حزین یابد؛ از حزن او اندوهگین می‌شود چون رضوان محبوبش خواسته و گمشده‌ی اوست. شایسته نیست قلب چیزی را بیش از خدا دوست داشته باشد. اگر کسی را بیش از خدا دوست داشته باشد به خدا شرک آورده است وبرای خدا همانندی قایل شده است. برای همین خداوند تعالی می‌فرماید:
{وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّـهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّـهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّـهِ ۗ وَلَوْ يَرَ‌ى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَ‌وْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ﴿١٦٥﴾} صدق الله العظيم [البقرة].
{ بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب می‌کنند؛ و آنها را همچون خدا دوست می‌دارند. امّا آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، شدیدتر است. و آنها که ستم کردند،هنگامی که عذاب (الهی) را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمامِ قدرت، از آنِ خداست؛ و خدا دارای مجازات شدیداست}
شاید یکی از انصار عزیزم بخواهد بگوید:"‌امام من؛ من همسرم را دوست دارم و به خدا تا او را سعادت‌مند و راضی نبینم؛ احساس سعادت نمی‌کنم؛ آیا این یعنی من به خدا شرک آورده‌ام؟" امام ناصر محمد یمانی در پاسخ او می‌گوید: خیر عزیز من؛ این محبت حقیقی است ولی اگر زنت چیزی از تو بخواهد که خدا راضی نیست و تو تلاش کنی خواسته همسرت را برآورده سازی تا رضایتش را به دست آوری؛ اینجاست که روشن می‌شود قلبت او را بیش از هرچیز دوست دارد و برای رضایت او کاری را می‌خواهی انجام دهی که خشم خدا را در پی دارد و اگر مؤمن هستید رضایت خداوند مهم‌تر و حق تر است.
وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله ربّ العالمين..
خليفة الله؛ الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.
ــــــــــــــــــــ

اقتباس المشاركة: 21040 من الموضوع: ما معنى البدعة؟





الإمام ناصر محمد اليماني
02 - 10 - 1432 هـ
01 - 09 - 2011 مـ
01:55 صباحاً
ــــــــــــــــــــ



ما معنى البدعة ؟

بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جدّي محمد وآله الأطهار وجميع المؤمنين، أمّا بعد..

إنما البِدعة هي البِدعة في دين الله من عند أنفسكم ما لم ينزل الله بحرامه أو حلاله من سلطان. تصديقاً لقول الله تعالى: {وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلَالٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ} صدق الله العظيم [النحل:116].

وأهم شيء عند الله هو أن تلتزموا بالنهي عن كبائر ما تُنهون عنه. تصديقاً لقول الله تعالى:
{إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيماً} صدق الله العظيم [النساء:31]، فهل أفراح العيد وتقسيم الحلوى بين الأطفال في العيد من الكبائر! ما لكم كيف تحكمون؟ وهلك المتشددون بغير الحقّ.

وكذلك لا نحرّم الفرح والطرب في الأعراس، ولكننا نحرّم فيه رقص النساء أمام الرجال ونحرّم فيه الفجور والسفور وشرب الخمور، فاتقوا الله الذي يعلم خائنة الأعين وما تخفي الصدور فلا تضيّقوا على الناس بغير الحقّ.

وربّما يودّ أن يقاطعني أحد الأنصار فيقول: "فهل هذا يعني أنّ الغناء حلال؟". ومن ثم نقول له: إنّ ذلك يعود لكلمات الغناء، فما كان فيه كلمات العشق والتغزل في الغانيات فإنه يثير الشجن ويهزّ العواطف لدى الذين يتّبعون الشّهوات ويسعون لفتنة النساء الشريفات، ولكنّنا لا نستطيع أن نُحرّم شعر الغزل في زوجاتكم لكونه شاعر يتغزل في زوجته بسبب الحبّ الحلال، وأما أصحاب فتنة الشعر الذين يتبعهم الغاوون بسبب شعر الغزل في الحبّ الحرام من غير زواجٍ فذلك محرمٌ لكونه من خطوات الشيطان لكونه قد يفتنها بشعره فتلبي طلبه إلى ما حرّم الله! فمن الشعر لَسحرٌ والغانيات يغرهنَّ الثناءُ، أولئك هم الشعراء الذين يتبعهم الغاوون عن الصراط المستقيم من الذين يتبعون الشهوات،
ونفتي بالْحَقّ أنّ الشعر الغزلي في الحبّ الحرام محرّمٌ في محكم كتاب الله. تصديقاً لقول الله تعالى: {وَالشُّعَرَ‌اءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴿٢٢٤﴾ أَلَمْ تَرَ‌ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ ﴿٢٢٥﴾ وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ ﴿٢٢٦﴾} صدق الله العظيم [الشعراء].

ألا والله لو يستغلون كلَّ لحنٍ جميلٍ من ألحانهم فيتغنون الأشعار في محبة الله ورسوله لخشعت لذلك القلوب وما زادكم إلا سكينةً وطمأنينةً، كمثل أن تستمعوا إلى لحن وغناء "طلع البدر علينا من ثنيات الوداع" فيبعث ذلك السرور في أنفسكم بسبب محبة الله ورسوله، وخيرٌ لكم أن لا تشغلوا قلوبكم بالشعر في حبّ الزوجات غير أننا لا نحرّم عليكم التغزل بالشعر في زوجاتكم؛ بل ننصحكم أن تشغلوا قلوبكم بحبّ الله ورسوله، ومن علم أنّه يحبّ زوجته أكثر من حبّه لرسول الله فليعلم أنّه ليس من المؤمنين لكون سرّ محبة رسول الله هو من شدة حبّكم لمن أرسله؛ الله الغفور الودود، ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين حبّ الله ورسوله وما ينبغي لكم، فلا بدّ أن تحبوا أحدهما أكثر من الآخر.

ولن تستطيعوا أن تعدلوا في الحبّ بين زوجاتكم ولو حرصتم فلن تستطيعوا، فلا بد أن تحبوا إحداهُنّ أكثر من الأخريات، وكذلك في درجات الحبّ لأولادكم لن تستطيعوا أن تعدلوا بينهم في الحبّ.

ومن ثم نأتي لحبِّ الله ورسوله، فلن تستطيعوا أن تعدلوا بين حبّ الله وحبِّ رسوله وما ينبغي لكم، ومن أحبَّ محمداً رسول الله أكثر من الله فقد أشرك بالله ولن يجد له من دون الله ولياً ولا نصيراً، كون الذين آمنوا قد جعل الله برهان إيمانهم في قلوبهم هو أن يجدوا أنه أشدُّ حباً في قلوبهم، وهو تصديقٌ لقول الله تعالى:
{وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّـهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّـهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّـهِ ۗ وَلَوْ يَرَ‌ى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَ‌وْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ﴿١٦٥﴾} صدق الله العظيم [البقرة].

فهل تعلمون البيان الْحَقّ لقول الله تعالى:
{وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبّاً لِّلّهِ}؛ أي الحبّ الأشدّ في قلوبهم هو لله، أولئك هم المؤمنون حقاً. وبرهان إيمانهم بالله بالغيب هو أنهم يجدون في قلوبهم أشدَّ الحبّ بأعلى مقاسٍ هو لله، ألا وإن المحبّ ليطمع دائماً في رضوان من يحبّ فلن يكون سعيداً لو علم أنّ حبيبه حزينٌ وليس راضياً، فإن علِم أنّ حبيبه سعيدٌ مسرورٌ فيُسَرُّ من سروره، وإن يراه غضباناً حزيناً فإنه يحزن من حزنه كونه ينشد رضوان من أحبّ، وأشدّ الحبّ في القلب لا ينبغي أن يكون إلا لله، ومن أحبَّ أحداً بالحبِّ الأشدّ الذي لا ينبغي أن يكون إلا لله فقد أشرك بالله وجعل له نداً، ولذلك قال الله تعالى: {وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّـهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّـهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّـهِ ۗ وَلَوْ يَرَ‌ى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَ‌وْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ﴿١٦٥﴾} صدق الله العظيم [البقرة].

ولربّما يودّ أحد أحبتي الأنصار أن يقول: "يا إمامي إنّي أحبّ زوجتي وتالله لا أكون سعيداً حتى أراها سعيدةً راضيةً، فهل يعني ذلك أني مشرك بالله؟". ومن ثمّ يردّ عليه الإمام ناصر محمد اليماني: كلا حبيبي في الله فهذا وازع الحبّ الحقيقي، ولكن لو أنها تطلب منك شيئاً لا يرضي الله فتسعى لتحقيق طلبها لتنال رضاها فقد أصبح حبّها في قلبك هو الأشدّ فسعيت لتحقيق رضوانها بما يسخط الله، والله أحقّ أن ترضوه إن كنتم مؤمنين.

وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله ربّ العالمين..
خليفة الله؛ الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.
ــــــــــــــــــــ