-6-
الإمام ناصر محمد اليماني
28 - ذوالقعده - 1433 هـ
14 - 10 - 2012 مـ
۲۳-مهر-۱۳۹۱ه.ش.
06:35 am
ـــــــــــــــــــــــــ
با دلایل محکم از قرآن عظیم قاطعانه به دکتر احمد عمرو پاسخ داده میشود
بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جدّي محمد رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم وجميع المرسلين والتابعين لدعوة الحقّ من ربّهم في كل زمانٍ ومكانٍ إلى يوم الدّين، أما بعد..
خداوند تعالی میفرماید:
{ أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً (۱۵) وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِراجاً (۱۶) وَاللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً (۱۷) ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيها وَيُخْرِجُكُمْ إِخْراجاً (۱۸) وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِساطاً (۱۹) لِتَسْلُكُوا مِنْها سُبُلاً فِجاجاً (۲۰) } صدق الله العظيم [نوح]
{ آیا نمیبینید چگونه خداوند هفت آسمان را یکی بالای دیگری آفریده است، (۱۵) و ماه را درآنها [آسمانها] مایه روشنایی، و خورشید را چراغ فروزانی قرار داده است؟! (۱۶) و خداوند شما را همچون نبات از زمین رویانید، (۱۷) سپس شما را به همان زمین بازمیگرداند، و بار دیگر شما را خارج میسازد! (۱۸) و خداوند زمین را برای شما فرش گستردهای قرار داد... (۱۹) تا از راههای وسیع و درههای آن بگذرید (۲۰)}
درباره بیان حق خداوند تعالی:
{وَاللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً} صدق الله العظيم
{و خداوند شما را همچون نبات از زمین رویانید}
سؤالی پیش میآید که منظور از نبات چیست؟ نبات بذری است که در حرث [زمین] کاشته میشود؛ و آغاز زندگی انسان نیز با بذرهایی است که مرد در رحم همسرش میگذارد. خداوند تعالی میفرماید:
{ نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ }صدق الله العظيم[البقرة:۲۲۳]
{ زنان شما، محل بذرافشانی شما هستند}
سؤالی که مطرح میشود این است که این نباتی که مرد در رحم زن قرار میدهد چیست؟ وجواب:
{ أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ (۵۸) أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ (۵۹)} صدق الله العظيم [الواقعة]
{ آیا از نطفهای که در رحم میریزید آگاهید(۵۸) آیا شما آن را آفرینش میدهید یا ما آفریدگاریم (۵۹)}
سؤال دیگر این است که این بذرهای بشری چگونه و کی تکوین پیدا کردهاند؟ جواب این سؤال در آیات محکم کتاب پیدا میشود و خداوند تعالی میفرماید:
{ وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ }صدق الله العظيم [الروم:۲۰]
{ از نشانههای او این است که شما را از خاک آفرید، سپس انسانهایی شدید و در روی زمین گسترش یافتید! (۲۰)}
لذا این تنها پدر ما آدم علیه الصلاة و السلام نیست که از خاک آفریده شده است، بلکه فرزندان او نیز در همان زمان که پدرشان آدم از زمین آفریده شد؛ خلق شدند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ هوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى }صدق الله العظيم [النجم:۳۲]
{او نسبت به شما از همه آگاهتر است از آن هنگام که شما را از زمین آفرید و در آن موقع که بصورت جنینهایی در شکم مادران تان بودید؛ پس همدیگررا ستایش نکنید، او پرهیزگاران را بهتر میشناسد! (۳۲)}
قبل از اینکه انسان به صورت جنین در رحم مادرش قرارگیرد، در ابتدا از خاک آفریده و به صورت جمعیتی از موجودات ریزمنوی [اسپرم] در پشت [ساختار ژنتیک] پدرمان آدم علیه الصلاة و السلام قرار گرفت. هریک از این موجودات، حامل نسل بعد از خود هستند و شاید هنوزعلم جز این موجودات کوچک منوی [اسپرم] چیز دیگری در مایع منی مرد کشف نکرده باشد. حال میگوییم:
[بنابراین، این اسپرمها که حامل نسلهای بعدی خود هستند در زمان بسیار دور، در زمان آفرینش پدرمان آدم در پشت او گذاشته شدند. سپس خداوند از این موجودات ریزمنوی، آن عهد ازلی را گرفت واین موجودات به قدرت خداوند سبحان به سخن آمده و وقتی خداوند سبحان به آنها خطاب فرمود آیا من خدای شما نیستم؟ پاسخ دادند: بلی.]
خداوند تعالی میفرماید:
{ وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ (۱۷۲) أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن بَعْدِهِمْ ۖ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ (۱۷۳) }صدق الله العظيم [الأعراف]
{و زمانی که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت؛ آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند:آری، گواهی میدهیم [مبادا] روز رستاخیز بگویید: ما از این، غافل بودیم؛ (۱۷۲) یا بگویید: پدرانمان پیش از ما مشرک بودند، ما هم فرزندانی بعد از آنها بودیم؛ آیا ما را به آنچه باطلگرایان انجام دادند مجازات میکنی (۱۷۳)}
و این فطرت و سرشتی است که خداوند انسان را براساس آن آفرید تا انسان، خداوند را به یکتایی و به دور از شرک بپرستد. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۳۰) }صدق الله العظيم [الروم]
{پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمیدانند! (۳۰)}
سپس از میان آنها انبیاء و پیشوایان [ائمه] کتاب را انتخاب نمود؛ کسانی که امام و خلفای خداوند در زمین هستند. آنها را در کتاب خود به نام خواند و اسامی آنها را به پدرشان آدم علیه الصلاة و السلام آموخت. همگی آنها از فرزندان آدم بودند که خداوند به عنوان جایگزینان او در زمین برگزید، چرا که میدانست در حق بندگان خداوند ظلم نخواهند کرد و طغیانگر و جبار نخواهند بود. سپس اسامی آنها را به فرشتگان عرضه نمود. خداوند تعالی میفرماید:
{ وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ(۳۱) } صدق الله العظيم [البقرة]
{ سپس تمام اسامی [خلفای خداوند] را به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من خبر دهید (۳۱)}
چرا که فرشتگان، قبل از آفرینش آنها [خلفای خداوند] درحقشان فتوا داده بودند که در زمین فساد کرده و به ناحق در آن خونریزی کرده و به مردم تعدی خواهند کرد. اما فرشتگان خداوند الرحمن به خطا رفته بودند؛ چرا که خداوند میدانست چه کسانی را انتخاب کند و برگزیند که شایسته خلافت باشند و فرشتگان تا زمانی که خداوند به آنها اطلاع نداده بود از این امر نا آگاه بودند و خداوند تعالی به آنها فرمود:
{ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ (۳۰) }صدق الله العظيم [البقرة]
{هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در روی زمین، خلیفهای قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند: پروردگارا آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بهجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم. پروردگار فرمود: من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.(۳۰)}
بنگرید پاسخ خداوند به فرشتگان چیست وقتی که فرمود:
{ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ } صدق الله العظيم
{من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید}
یعنی خدا آگاه است که اینان شایسته خلافت هستند؛ شما چه میدانید؟ آیا تصور میکنید که در زمین فساد کرده و بر مردم ظلم میکنند؟ سپس خداوند برای فرشتگان حجت آورده و تمام انبیاء و ائمه کتاب را به آنهاعرضه نمود و فرمود:
{ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ }صدق الله العظيم [البقرة: ۳۱]
{اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من خبر دهید}
اینجا بود که هراس شدیدی قلب فرشتگان را فراگرفت چون دانستند درکاری وارد شدهاند [انتخاب خلیفه] که در حد آنها نیست. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ (۶۸) وَرَبُّكَ يَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ (۶۹) }صدق الله العظيم [القصص]
{پروردگار تو هر چه بخواهد میآفریند، و هر چه بخواهد برمیگزیند؛ آنان اختیاری ندارند؛ منزه است خداوند و برتر است از همتایانی که برای او قائل میشوند (۶۸) و پروردگار تو، آنچه را سینههایشان پنهان مىدارند و آنچه را آشکار مىسازند، مىداند. (۶۹) }
لذا فرشتگان دانستند خداوند در نفس خود از سخنان آنان ناراضی است :
{ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ }صدق الله العظيم
{آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بهجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم. پروردگار فرمود: من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.}
اما آنها داناتر از پروردگارشان نبودند و از خطایی که در حق خداوندشان کرده بودند، بی خبر ماندند، تا اینکه به فرشتگان مقرب خطاب شد:
{أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ}صدق الله العظيم
{اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من خبر دهید}
یعنی اگر راست میگویید که اینها در زمین فساد کرده و با ظلم و دشمنی خونریزی میکنند [اسامی آنان را بگویید]. فرشتگان تا زمانی که خلفا به آنها عرضه شدند خبری از کار آنها نداشتند و دیدند حتی نام آنها را هم نمیدانند! این گونه بود که دریافتند نسبت ناروا به خلفا داده و خداوند بهتر میداند چه کسی را انتخاب کرده و برگزیند. سپس به تسبیح خداوند پرداخته و خاضعانه در برابر او با ذلت خشوع کرده و به اعلم بودن خداوند اعتراف نمودند:
{ قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (۳۲) }صدق الله العظيم [البقرة]
{ فرشتگان عرض کردند: منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم دادهای، نمیدانیم؛ تو دانا و حکیمی.}
سپس خداوند اراده فرمود که برهان نبوت، خلافت و امامت را به آنها نشان دهد؛ چرا که دانش بیشتری از کتاب را در اختیار برگزیده و منتخب خود قرار داده بود و میخواست فرشتگان از شأن خلیفهای که خداوند بر آنها برگزیده بود آگاه شوند. لذا خداوند تعالی میفرماید:
{ وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاء إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ (۳۱) قَالُوا سُبْحَانَكَ لا عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (۳۲) قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ (۳۳) }صدق الله العظيم [البقرة]
{ سپس اسامی[خلفای خداوند] را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود:اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من خبر دهید! (۳۱) فرشتگان عرض کردند: منزهی تو ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم دادهای، نمیدانیم؛ تو دانا و حکیمی. (۳۲) فرمود: ای آدم! آنان را از اسامی [خلفای خداوند] آگاه کن. هنگامی که آنان را آگاه کرد، خداوند فرمود: آیا به شما نگفتم که من، غیب آسمانها و زمین را میدانم و نیز میدانم آنچه را شما آشکار میکنید، و آنچه را پنهان میداشتید (۳۳)}
چراکه خداوند میداند چه کسی را برگزیند و انتخاب نماید. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ (۶۸) وَرَبُّكَ يَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ (۶۹) }صدق الله العظيم [القصص]
{پروردگار تو هر چه بخواهد میآفریند، و هر چه بخواهد برمیگزیند؛ آنان اختیاری ندارند؛ منزه است خداوند، و برتر است از همتایانی که برای او قائل میشوند (۶۸) و پروردگار تو میداند آنچه را که سینههایشان پنهان میدارد و آنچه را آشکار میسازند (۶۹)}
خلیفه خداوند، حجت خود که [دانش بیشترش بود] را به فرشتگان نشان داد، بعد از این که آدم، دلیل آشکار برتری علمی خود بر فرشتگان را، ارائه کرد و ثابت شد که آدم از آنها داناتر بوده و دانشی دارد که فرشتگان از آن بیخبرند، خداوند به آنها فرمان داد تا در برابر آدم سجده کنند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ (۳۳)وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنْ الْكَافِرِينَ (۳۴) } صدق الله العظيم [البقرة]
{ فرمود: ای آدم! آنان را از اسامی[خلفای خداوند] آگاه کن. هنگامی که آنان را آگاه کرد، خداوند فرمود: آیا به شما نگفتم که من، غیب آسمانها و زمین را میدانم؟! و نیز میدانم آنچه را شما آشکار میکنید، و آنچه را پنهان میداشتید! (۳۳) و هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده و خضوع کنید! همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و از کافران شد.}
نمیخواهیم در دریای علم کتاب دورتر برویم ؛ به موجودات ریزی که درآن عرصه حاضر بودند بازگردیم چرا که همان زمان آفرینش پدرشان آدم علیه الصلاة و السلام، آنها نیز خلق شده بودند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ مَا خَلْقُكُمْ وَلاَ بَعْثُكُمْ إِلاَّ كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ(۲۸) }صدق الله العظيم [لقمان]
{ آفرینش و برانگیختن [و زندگی دوباره] همه شما همانند یک نفس است؛ خداوند شنوا و بیناست (۲۸)}
و دانستیم آفرینش آنها از زمانی که پدرشان آدم از خاک خلق شد آغاز شده است. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ هوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى }صدق الله العظيم [النجم:۳۲]
{او نسبت به شما از همه آگاهتر است از آن هنگام که شما را از زمین آفرید و در آن موقع که بصورت جنینهایی در شکم مادرانتان بودید؛ پس همدیگر را ستایش نکنید، او پرهیزگاران را بهتر میشناسد}
این موجودات [علق] از پشتی به پشت بعد منتقل میشوند تا زمان مقدر خداوند در کتاب مسطورش برسد. در این زمان در رحم مادر رشد کرده و تبدیل به جنین میگردند. اما حیات او از زمانی شروع شده است که خداوند همزمان با آدم علیه الصلاة و السلام او را نیز خلق کرد [و تا زمان مقدر شده توسط خداوند، استمرار خواهد داشت] . ما از موجوداتی [عالم منوی] که قبل از مبدل شدن به جنین و تولد به شکل زن یا مرد فوت کردهاند، صحبت نمیکنیم و خداوند آنها را در آتش جهنم عذاب نمینماید چرا که عملی نداشتهاند. بلکه سخن ما درباره آنانی است که مراحل خلقتشان کامل شده و به اراده خداوند به دنیا آمدهاند و برایشان رسول و نبی فرستاده شده تا آنها را به عبادت موحدانه و دور از شرک خداوند دعوت کنند و با آیات کتاب خداوند برایشان حجت آورده شده است، اما آن بیخردان این حجتهای خداوند را تکذیب کرده و مستحق عذاب خداوند میشوند و خداوند تعالی میفرماید:
{ قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ ( ۳۸) وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ( ۳۹ ) }صدق الله العظيم [البقرة]
{گفتیم: همگی از آن [بهشت باطن] فرود آیید! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد، کسانی که از آن پیروی کنند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین شوند. (۳۸) و کسانی که کافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند؛ و همیشه در آن خواهند بود. (۳۹)}
قطعاً کسانی اهل آتشاند که آیات خداوند را تکذیب کنند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ( ۳۹ ) }صدق الله العظيم
{وکسانی که کافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند؛ و همیشه در آن خواهند بود}.
و خداوند تعالی میفرماید:
{ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ (۱۱۶)فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَٰذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَىٰ (۱۱۷)إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَىٰ (۱۱۸)وَأَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَلَا تَضْحَىٰ (۱۱۹) فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا يَبْلَىٰ (۱۲۰) فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۚ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ (۱۲۱) ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَىٰ (۱۲۲) قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ (۱۲۳) وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ (۱۲۴)قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (۱۲۵) قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ (۱۲۶) } صدق الله العظيم [طه]
{و هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده کنید! همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سرباز زد (۱۱۶) پس گفتیم: ای آدم! این [ابلیس] دشمن تو و[دشمن] همسر توست! مبادا شما را از بهشت بیرون کند؛ که به زحمت و رنج خواهی افتاد! (۱۱۷) برای تو این است که در آن گرسنه و برهنه نخواهی شد؛ (۱۱۸) و در آن تشنه نمیشوی، و حرارت آفتاب آزارت نمیدهد!(۱۱۹) ولی شیطان او را وسوسه کرد و گفت: ای آدم! آیا میخواهی تو را به درخت زندگی جاوید، و ملکی بیزوال راهنمایی کنم؟! (۱۲۰) سرانجام هر دو از آن خوردند و عورتشان آشکار گشت و برای پوشاندن خود، از برگهای [درختان] بهشتی جامه دوختند! آدم پروردگارش را نافرمانی کرد، وبه بیراهه رفت (۱۲۱) سپس پروردگارش او را برگزید، و توبهاش را پذیرفت، و هدایتش نمود. (۱۲۲) فرمود:جملگی از آن [بهشت باطن زمین] فرود آیید، درحالیکه برخی دشمن دیگری خواهید بود! ولی هرگاه هدایت من به سراغ شما آید، هر کس از هدایت من پیروی کند، نه گمراه میشود، و نه در رنج خواهد بود(۱۲۳) و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی [سخت و] تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم (۱۲۴) میگوید:پروردگارا! چرا نابینا محشورم کردی من که بینا بودم(۱۲۵)}
ممکن است یکی از علمای یهود که به عبث میکوشند ثابت کنند در قرآن عظیم تناقض وجود دارد، بگوید: «ناصر محمد یمانی! تصور میکنی خداوند به تو امر فرموده است که مجاهدانه تلاش کنی تا از جانب خداوند با بیان قرآن بر مردم حجت تمام کنی؟ حال این ما علمای یهود هستیم که برایت حجت آورده و ازتناقضات قرآن مثال میآوریم، آنجا که خداوند تعالی میفرماید:
{ وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ (۱۲۴)قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (۱۲۵) }صدق الله العظيم [طه]
{و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی [سخت و] تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم (۱۲۴) میگوید:پروردگارا چرا نابینا محشورم کردی؟ من که بینا بودم (۱۲۵)}
در این فرموده خداوند تعالی:
{قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا}صدق الله العظيم
{میگوید:پروردگارا چرا نابینا محشورم کردی؟ من که بینا بودم}
با این فرمایش تناقض وجود دارد:
{ وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾} [الإسراء]
{ و اما کسی که در این جهان نابینا بوده است، در آخرت نیز نابینا و گمراهتر است}»
حال جواب این عالمان یهود که در نوشتاری تحت عنوان «تناقضات قرآن» به زعم خود دو بیان متناقض آوردهاند چیست؟
{قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا}صدق الله العظيم
{میگوید: پروردگارا چرا نابینا محشورم کردی؟ من که بینا بودم}
واین فرموده:
{ وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾} [الإسراء]
{ما کسی که در این جهان نابینا بوده است، در آخرت نیز نابینا و گمراهتر است}
چطور انسان در یک جا میگوید بصیر بوده است و در جای دیگرمیگوید:
{ وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾} [الإسراء]
{ما کسی که در این جهان نابینا بوده است، در آخرت نیز نابینا و گمراهتر است}
پس امام مهدی برای عالمان یهود حجت میآورد که: به درستی که تمام انسانها روز اولی که خداوند آنان را براساس فطرت الهی خویش آفرید [روزی که همراه پدرشان آدم خلق شدند] ، بینا و بصیربوده و همگی به خداوند ایمان داشتهاند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا }صدق الله العظيم [الأعراف:۱۷۲]
{زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت؛ و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، گواهی میدهیم! }
بنابر این تمام انسانها از حق باخبر و آگاه بودهاند و منظور انسان زمانی که میگوید:
{ وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا }صدق الله العظيم [الأعراف:۱۷۲]
{زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت؛ و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، گواهی میدهیم! }
یعنی در زمان عهد ازلی بصیر بوده ولی بعد از آن فراموش کرده است. اما خداوند با فرستادن رسولان خود که حامل آیات یادآوری کننده خداوند هستند، حجت را بر مردم تمام کرده است و خداوند تعالی می فرماید:
{ قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ (۱۲۳)وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ (۱۲۴)قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (۱۲۵)قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ (۱۲۶) }صدق الله العظيم [طه]
{[خداوند] فرمود:جملگی از آن [بهشت باطن زمین] فرود آیید، در حالی که برخی دشمن دیگری خواهید بود ولی هرگاه هدایت من به سراغ شما آید، هر کس از هدایت من پیروی کند، نه گمراه میشود، و نه در رنج خواهد بود (۱۲۳) و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی [سخت و] تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم (۱۲۴) میگوید: پروردگارا! چرا نابینا محشورم کردی؟ من که بینا بودم (۱۲۵) میفرماید: آن گونه که آیات من برای تو آمد، و تو آنها را فراموش کردی؛ امروز نیز تو فراموش خواهی شد (۱۲۶)}
و بیان را با این فرموده خداوند تکمیل نمودیم که :
{ وَاللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً (۱۷)}صدق الله العظيم [نوح]،
{و خداوند شما را همچون نبات از زمین رویانید، (۱۷)}
و عالم «ذر» را به تفصیل بیان کردیم و به بیان خداوند تعالی میرسیم که میفرماید:
{ ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيها وَيُخْرِجُكُمْ إِخْراجاً (۱۸) }صدق الله العظيم [نوح]
{سپس شما را به همان زمین بازمیگرداند، و بار دیگر شما را خارج میسازد}
و ای مکذبین! بدانید منظور از اعاده این است که همان گونه که بار اول شما را در زمین آفرید شما را [دوباره به زمین] باز خواهد آورد. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُم مَّا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاء ظُهُورِكُمْ }صدق الله العظيم [الأنعام:۹۴]
{همه شما تنها به سوی ما بازگشت نمودید، همانگونه که روز اوّل شما را آفریدیم و آنچه را به شما بخشیده بودیم، پشت سر گذاردید}
اما در این فرموده:
{ وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُم مَّا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاء ظُهُورِكُمْ }صدق الله العظيم [الأنعام:۹۴]
{همه شما تنها به سوی ما بازگشت نمودید، همانگونه که روز اوّل شما را آفریدیم و آنچه را به شما بخشیده بودیم، پشت سر گذاردید}
مقصود تمام مردم نیستند، بلکه ازکافرانی سخن گفته میشود که دوباره به حیات دنیوی بازگردانده شدهاند و بعد از گذراندن زندگی دوم؛ دوباره مرگ را تجربه میکنند تا زمان قیامت [الساعة] و بازگشت تمام انسانها [رستاخیزشامل یا عمومی] فرا برسد. همانگونه که پیش از این و به تفصیل در باره «بازگشت» از آیات محکم قرآن دلیل آوردیم، تمام انسانها از مؤمن تا کافر مانند یک نفس واحد بر میخیزند. دکتر عمرو در قرآن قائل به تناقض نشو [و بدان] که کافر و مؤمن نه در حیاتشان مانند هم هستند و نه در مرگ و بعثشان. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاءً مَحْيَاهُمْ وَمَمَاتُهُمْ ۚ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ (۲۱) }صدق الله العظيم [الجاثية]
{ آیا کسانی که مرتکب بدیها و گناهان شدند گمان کردند که ما آنها را همچون کسانی قرارمیدهیم که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند که حیات و مرگشان یکسان باشد؟ چه بد داوری میکنند}
و فرموده خداوند تعالی :
{ وَإِن كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ ۖ وَإِذًا لَّاتَّخَذُوكَ خَلِيلًا (۷۳) وَلَوْلَا أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا (۷۴) إِذًا لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا (۷۵) } صدق الله العظيم [الإسراء]
{ نزدیک بود آنها تو را از آنچه بر تو وحی کردهایم بفریبند، تا غیر آن را به ما نسبت دهی؛ و در آن صورت، تو را به دوستی خود برمیگزینند (۷۳) و اگر ما تو را ثابت قدم نمیساختیم نزدیک بود به آنان تمایل کنی. (۷۴) اگر چنین میکردی، ما دو زندگی و دو مرگ را، به تو میچشاندیم؛ سپس در برابر ما، یاوری برای خود نمییافتی}
و هم چنین این فرموده :
{ كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ( ۲۸)} صدق الله العظيم [البقرة]
{ چگونه به خداوند کافر میشوید در حالی که شما مردگان بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید}
و بنابراین از آیات محکم کتاب است که جواب آنان را استنباط میکنیم که به خدایشان میگویند:
{ قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ (۱۱) ذَلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ(۱۲) } صدق الله العظيم [غافر]
{ آنها میگویند: پروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی؛ اکنون به گناهان خود معترفیم؛ آیا راهی برای خارج شدن وجود دارد (۱۱) این به خاطر آن است که وقتی خداوند به یگانگی خوانده میشد انکار میکردید، و اگر برای او همتایی میپنداشتند ایمان میآوردید؛ اکنون داوری مخصوص خداوند بلندمرتبه و بزرگ است}
احمد عمرو به تو اجازه نمیدهیم با گفتگوهای پراکنده، این پایگاه [اینترنتی] را بههم بریزی. توصیه ابن مسعود به شما درست است و بحث باید نکته به نکته پیش رود، آیا میخواهی به جای گفتگو با امام ناصر محمد یمانی با انصار او که [به زعم تو] در بحث ضعیفترند، وارد بحث شوی تا بتوانی با آوردن حجت بر آنها، باعث شک و تردید کسان دیگری شوی که در پی یافتن حقیقت هستند؟ هیهات، هیهات! دکتر عمرو ما میدانیم که چه میکنی و از دست من نمیتوانی بگریزی. گفتگو را ادامه داده و با مباهله آن را تمام خواهیم کرد و لعنت خداوند بر دروغگویان را میطلبیم، چرا که شما هدایت نشده و قلبت از سخن حق تنگ میشود. هر آیه محکمی هم از اساس کتاب یعنی آیات امالکتاب برایشان آورده شود، از آن روبرگردانده و بر متشابهات تکیه و بر اساس آنها بحث میکنند در حالی که متشابهات هنوز نیاز به تأویل دارند. آنها بدون داشتن برهانی حجت از جانب خدا؛ سرْخود آیات قرآن را تفسیر میکنند. برعکس امام مهدی، قرآن را نه از جانب خود، بلکه از جانب خداوند به طورمفصل و به حق برایتان بیان کرده و شرح میدهد و توضیحات او از آیات محکم همین تنزیل [قرآن] گرفته شدهاند. اما شما از پیش خود قرآن را تأویل کرده و حاضر به پیروی از آیههای محکم کتاب نبوده و این نشانههای روشن و بینه را پشت سر میاندازید. از جمله این فرموده خداوند تعالی را که:
{ قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ (۱۱) ذَلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ(۱۲) }صدق الله العظيم [غافر]
{آنها میگویند پروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی؛ اکنون به گناهان خود معترفیم؛ آیا راهی برای خارج شدن وجود دارد (۱۱) این به خاطر آن است که وقتی خداوند به یگانگی خوانده میشد انکار میکردید، و اگر برای او همتایی میپنداشتند ایمان میآوردید؛ اکنون داوری مخصوص خداوند بلندمرتبه و بزرگ است(۱۲)}
و مرگ و زندگی آنها را یکسان قرار میدهید. درحالیکه طبق فرموده خداوند تعالی صالحانی که از اولیاء خداوند هستند تنها یک بار میمیرند و مرگ دومی ندارند. خداوند تعالی میفرماید:
{ لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَىٰ ۖ وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ ﴿۵۶﴾ } صدق الله العظيم [الدخان]
{ هرگز مرگی جز همان مرگ اوّل نخواهند چشید، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ میکند}
اما کافران مجرم، دوبار میمیرند و زنده میشوند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{ كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتاً فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(۲۸) }صدق الله العظيم [البقرة]
{ چگونه به خداوند کافر میشوید در حالی که شما مردگان بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید}
یعنی چطورنسبت به خداوند کافر میشوید، درحالیکه دروغهایی در دنیا گفتید و مردید و بعد از مرگ [در برزخ] مورد عذاب قرار گرفته و سپس دوباره به دنیا بازگردانده شدید و بعد از مرگ دوم [بالاخره روزی] به سوی ما باز میگردید؟
این خطاب متوجه کافران است زیرا که دو بار مرگ و زندگی برای کافران درنظرگرفته شده است، و سپس زمانی که به سوی خداوندشان باز میگردند، به گناهانی که در زندگی اول و دومشان مرتکب شدهاند اعتراف نمایند. لذا خداوند تعالی میفرماید:
{ قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ (۱۱) ذَلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ(۱۲) }صدق الله العظيم [غافر]
{آنها میگویند پروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی؛ اکنون به گناهان خود معترفیم؛ آیا راهی برای خارج شدن وجود دارد (۱۱) این به خاطر آن است که وقتی خداوند به یگانگی خوانده میشد انکار میکردید، و اگر برای او همتایی میپنداشتند ایمان میآوردید؛ اکنون داوری مخصوص خداوند بلندمرتبه و بزرگ است}
ببینید چگونه به گناهانی که در زندگی اول و دومشان کردهاند اعتراف میکنند، لذا میگویند:
{ قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ (۱۱) ذَلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ(۱۲) }صدق الله العظيم [غافر]
{آنها میگویندپروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی؛ اکنون به گناهان خود معترفیم؛ آیا راهی برای خارج شدن وجود دارد (۱۱) این به خاطر آن است که وقتی خداوند به یگانگی خوانده میشد انکار میکردید، و اگر برای او همتایی میپنداشتند ایمان میآوردید؛ اکنون داوری مخصوص خداوند بلندمرتبه و بزرگ است}
اما اولیاء صالح خداوند [در حیات دنیوی] تنها یک زندگی و مرگ دارند. لذا خداوند تعالی می فرماید:
{ لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَىٰ ۖ وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ ﴿۵۶﴾ }صدق الله العظيم
{ هرگز مرگی جز همان مرگ اوّل نخواهند چشید، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ میکند}
دکتر احمد عمرو میبینم که میگویی: «نکته جدیدی بیان نکردهای و همان آیات را تکرار میکنی». جوابت این است که: برای چه میخواهی بعد از اتمام حجت و بیان آیات محکم و بینهای که اساس کتاب خداوند هستند با تو مجادله کنم؟ مگر بعد از حق، به جز گمراهی چیزی هست؟ وقتمان را با تو تلف نمیکنیم دکتر عمرو، در مورد بعث اول به کس دیگری فرصت میدهیم و یا سراغ نکته دیگری که از قبل مطرح کردهای می رویم یا تو را به ابن مسعود وامی گذاریم. وقت ما را تلف نکن. ما از ابتدا؛ شروع کرده ودلایل را بیان نمودیم و نگو: «ای ناصر! به حروف جر در همین جملهات: [ما از ابتدا شروع کرده و دلایل را مجدد بیان کردیم] نگاه کن» . در جوابت میگوییم: دکتر، بله ما از ابتدا شروع کرده و دلایل را مجدد بیان کردیم، چرا که کلمات حق خداوند تغییرناپذیرهستند و بعد از حق، جز گمراهی نیست.
درمورد این که بیانات شما در پایگاه وجود ندارد، به خداوند قسم از این که بیانی از تو پنهان یا حذف شده باشد اطلاعی ندارم. تمام بیانات شما در صفحه مربوط به گفتگوی بین من و شما آمده است. اداره سایت هر بیان جدید مرا جدا کرده و در قسمت دانشنامه پایگاه میگذارد. این قسمت تنها به بیانات امام ناصر محمد یمانی اختصاص دارد تا بازدیدکنندگان برای جستجو در بیانات امام مهدی ناصر محمد یمانی دچارسردرگمی نشوند. لذا قسمت دانشنامه پایگاه را تنها به بیانات امام مهدی اختصاص دادهایم تا کار، برای جویندگان حق آسان شود. شما باید به صحفه دانشنامه رفته باشید و وقتی پاسخهایتان را در آنجا ندیدید؛ ما را متهم کردید که آنها را حذف کردهایم. بیانات شما حذف نشده و در صفحهای که به گفتگوها اختصاص دارد باقی است. وسلامٌ على المرسلين والحمد لله رب العالمين.